I skrivande stund planeras det för att sökmotoroptimera (och ja, då talar vi om att optimera specifikt gentemot Google. Mer information om varför just Google och inte Yahoo eller Bing längre ned i inlägget.) en hemsida för kunds räkning i Umeå.
Varför SEO kan man undra? Svaret är enkelt och har funnits med sen urminnes tider. Kanske inte från samma synvinkel, men med samma filosofiska fråga; om ett träd faller i skogen och ingen är i närheten, hörs det då?
Ja, det låter, men det finns ingen som kan höra trädet falla. För ingen är där.
Om vi då förändrar frågan och anknyter detta till SEO; om en webbsida finns på nätet, men ingen besöker den, finns den då?
Ja, den finns, men det finns ingen som besöker den. För ingen ser den.
Nu är det självklart lite mer invecklat än så, och folk som vet om att sidan finns kommer att besöka den för att få informationen de behöver. Men inte för att de söker efter hemsidan, utan för att de kan adressen direkt till den. Hur vore det att synas på de sökord som ditt företag vill synas på? De sökorden som faktiskt kan generera besökare som är intresserad av de kunskaper, tjänster och/eller produkter som ditt företag besitter? Det vore toppen att sidan syns för potentiella kunder. Både för er som företag och för kunden som är i behov av ert kunnande.
Det är det som är syftet med sökmotoroptimering, att synas där man vill bli sedd.
I nästan alla fall är det en flerstegsprocess att hitta rätt och få den effekt man är ute efter genom optimering. Steg ett är A och O: En korrekt utförd sökordsanalys.
Vi har där två perspektiv. Företagets perspektiv och kundens perspektiv. Om vi tar det genom ett exempel där en bilhandlare vill sälja en blå Saab och en röd Volvo. Första tanken från företagets perspektiv blir ganska självklar: Vi gör en sida där vi skriver att vi säljer en blå Saab och en röd Volvo. Då kommer säkerligen någon hitta dem. Javisst, det kommer gå utmärkt att hitta dem om vi optimerar för det. Men söker någon efter "sälj blå Saab" på Google kanske syftet är att just sälja en blå Saab. Inte att köpa den. Därför måste man tänka ur kundens perspektiv och sätta sig in dennes situation. Sökorden "köp blå Saab" är därför mycket bättre och mer precist om syftet som i exemplet är för bilhandlaren att sälja bilen. För inte kommer de som vill köpa en blå Saab söka efter "sälj blå Saab". Steg ett är och förblir A och O, en korrekt utförd sökordsanalys.
När man väljer sökord ska det självklart vara anpassat för kunden, men det måste självklart också driva trafik, generera besök till webbsidan. Man tar inte ett sökord som har 0 sökningar. Inte heller ett som är för brett och har ett annat syfte än det man eftersöker. Därför kan man använda sig av flera sätt för att mäta uppskattad trafik. Antingen genom en AdWords kampanj som returnerar exakta siffror eller verktyg som mäter genomsnittlig historik över antalet sökningar.
Varför optimera mot Google istället för någon annan sökmotor? Ja, svaret är här ännu enklare med siffror att luta sig tillbaka på. Yahoo är helt ute ur leken på 0.5% medan Bing har klättrat från strax över 2% till nästan 3% under det senaste året. Google är en stor sökmotor som har brutit mycket mark i Europa och ännu mer i just Sverige. Nästintill 96% av alla sökningar på nätet sker i Sverige genom Googles sökmotor. Något som kanske inte är överraskande då ord som googla har kommit att bli synonymt med att söka på nätet.
Under ett sökmotorseminarium anordnat av Infotech i Umeå besökte Markus Renström, global chef för Yahoos sökmotoroptimering, och klargjorde med en presentation några viktiga delar inom optimering och hur deras sökmotor värderar kvalitativt innehåll mer (d.v.s. sidor byggda för besökarnas skull med rikt innehåll) jämfört med Google. Googles sökmotor värderar en sidas relevans, och där av placering i sökresultaten, med faktorer som inlänkningar och antalet besökare tillsammans med sidans kvalitativa innehåll. En sida som har indexerats av Google behöver inte innehålla sökordet som är associerat till sidan. Ett exempel är där en googlesökningen efter urbota inskränkthet som visar till miljöpartiets hemsida. Målet är att detta aldrig skulle kunna ske på Yahoo sökmotor om jag förstått Markus Renström rätt. Mer om detta seminarium kan du läsa på Infotech Umeås hemsida.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar